PAGES

Isnin, 16 Jun 2014

FRIDGE MAGNET MERBAHAYA UNTUK KESIHATAN DAN MEROSAKKAN PETI AIS

Alhamdulillah
Selamat sudah berpindah dari padang jawa ke jalan kebun,seksyen 30
Shah Alam tetap dihati ...

Selesai susun atur semua barang peti ais rosak!! Tak boleh tutup

Dapat info dr oficemate yang peti ais cepat rosak jika letak fridge magnet banyak2,

Arini merajinkan diri nak gogle info tu sahih ke tidak

Sekali dapat info yang lagi mengejutkan.

FRIDGE MAGNET boleh menyebabkan kanser???

Untuk more info boleh baca di bawah...

Satu kajian dari Princeton University telah membuat penemuan yang menakutkan akibat dari kesan magnet yang dilekatkan pada pintu peti ais anda, boleh menyebabkan makanan yang anda makan mendapat kanser. Mungkin betul juga kajian tersebut, semakin hari semakin banyak pesakit kanser yang dikesan dan menerima rawatan di hospital kerajaan. Kalau kita pergi ke rumah saudara atau kawan-kawan.

Lihatlah pada pintu peti ais mereka dipenuhi berbagai magnet yang cantik dan berwarna warni. Mungkin senang nak melekatkan bil atau nota kecil yang penting. Jumlah magnet yang dilekatkan kadang-kadang sampai berpuluh banyaknya.

Dulu ada satu kajian mengatakan bahawa makanan yang kita makan sekarang banyak mengandungi bahan toksik dan bahan kimia berbanding zaman dahulu. Tapi rupa-rupanya kita sendiri yang menyebabkan makanan yang disimpan di dalam peti ais itu tercemar oleh "pancaran sinaran electromagnet". Kadang-kadang berminggu-minggu kita menyimpan makanan seperti ikan, daging ayam sebelum dimasak. Pada tahun 1990an, telefon bimbit Motorola, jika diletak pada sudu akan melekat kerana magnetnya sangat kuat. Banyak kes barah otak dilapurkan sehingga syarikat tersebut terpaksa memberhentikan pengeluarannya. 
Kanser sel selalunya terjadi apabila satu sel sahaja yang "active" dan ia mula merebak diam tanpa pesakit mengetahui perkembangannya. Kanser adalah seperti "time bomb" dan hanya diketahui pada "stage 4" apabila pesakit mula merasakan perubahan pada dirinya seperti demam yang berpanjangan, loya dan tidak bermaya serta kurang selera. Selalunya pada "stage 4 " sudah terlewat untuk menerima rawatan, hanya rawatan kemotrapi yang menyakitkan sahaja diberi rawatan pada pesakit kanser.
Kadang-kadang rawatan kemotrapi belum tentu dapat menyembuhkan pesakit kanser tapi sangat menyeksakan sehingga habis semua rambut gugur. Yang paling menyakitkan iaitu apabila mengambil air tulang "bone marrow". Pesakit kanser yang sering membuat rawatan kemotrapi akan sampai satu tahap, akan berputus asa dan tidak sanggup menjalani sebarang rawatan lagi dan pasrah akan hidupnya. Jangan biar orang kesayangan anda menerima nasib yang sedemikian.

Ini bukanlah untuk menakutkan pembaca tetapi kita boleh membuat pemeriksaan awal mengesan sel kanser di klinik swasta atau Fomema. Pemeriksaan keseluruhan kesihatan berpandu daripada darah kita, ia dapat mengesan sel kanser jika baru nak "active". Pada peringkat awal ini, rawatan dapat membunuhnya terus sel yang "active". Jangan ingat dalam minda kita, ini sudah ditakdirkan oleh Allah SWT. Sebenarnya kita disuruh berusaha menjaga kesihatan yang merupakan satu ibadah untuk kita. Jika umat Islam sehat maka agama Islam pun kuat. Jika umat Islam lemah, musuh-musuh Islam akan menang.

Pelbagai andaian mungkin benar juga mengapa sesetengah ahli keluarga mereka menghidap kanser ternyata datangnya dari makanan yang kita makan. Sejumlah penyelidik dan saintis di Princeton 's University telah menemui sesuatu yang menakutkan!. Untuk beberapa bulan, mereka memberi makan kepada dua kumpulan tikus.

Kumpulan pertama yang diberi dengan makanan disimpan di peti ais tanpa magnet. Kumpulan kedua dengan makanan yang disimpan di dalam peti ais tapi dengan beberapa hiasan magnet dilekatkan pada pintu peti ais. Tujuan kajian ini adalah untuk melihat bagaimana "pancaran sinaran elektromagnet" yang keluar dari magnet hias di pintu mempengaruhi sumber makanan. Dari hasil kajian klinikal menyatakan bahawa kumpulan tikus yang diberi makanan yang "terpancar sinaran electromagnet" mempunyai kebarangkalian sebanyak 87% makanan lebih tinggi untuk mendapatkan kanser berbanding dengan kumpulan tikus lain.


Kerajaan tidak boleh menjelaskan atau persatuan kesihatan/institusi untuk memberikan kenyataan berkaitan dengan hal ini kerana masih dalam peringkat kajian lagi. Namun hanya dalam kes ini adalah dinasihatkan untuk menghilangkan atau menanggalkan magnet dekoratif dari peti ais anda dan meletakkannya jauh dari makanan.

Sila sampaikan maklumat penting ini kepada kenalan dan saudara anda. Mencegah lebih baik dari merawat. Semuga kita terhindar dari penyakit kanser yang banyak membawa keburukan dan kedukaan sesebuah keluarga bahagia.
.
Pada hukum tauhid. Semua kebaikan dan keburukan datang dari Allah SWT. Hanya kelemahan dari diri kita. Magnet adalah zat yang bersifat nafsiah shj. Dan kuasa pancaran hanya sifat ma'niyah. Sifat ini berdiri dengan zat iaitu hal kelakuan pancarannya, dikeranakan dengan satu kerana. Jika kehendakNya, bukan kuasa magnet boleh menyebabkan kanser. Semuanya kerana kehendak Allah SWT. Yang menjadi asbab penyakit tersebut jika terdedah pada zat oleh sifat kelakuannya. 
Wasallam.

AWAS!!! JANGAN BUANG FRIDGE MAGNET KESAYANGAN ANDA...
alternative lain yang boleh kita gunakan adalah dengan menggunakan board khas untuk magnet atau sebrang board yang magnet melekat, cun jugak !! (gambar ehsan google)
ok wekend ni nak pegi cari board untuk lekatkan magnet2 ku... =)


3 ulasan:

  1. http://www.hoax-slayer.com/refrigerator-door-magnet-warning.shtml

    Bacalah.

    BalasPadam
  2. thanks Fahmi Yunus for sharing info

    BalasPadam
  3. Bgaima nk jaga frige mget? Byk habuq ..blh ke nk basuh?

    BalasPadam